Ägarbyte av abonnemang för avfall och/eller vatten och avlopp

LÄS MER

Här kan du ansöka om ägarbyte av en fastighet eller lägenhet. Observera att det är den avflyttande ägaren som behöver skicka in en anmälan om ägarbyte.

Ägarbytet gäller bara för de abonnemang som du idag står för, trots att ansökan kan gälla för båda. Så om exempelvis idag bara har abonnemang för kommunalt vatten och avlopp, VA, och inte själv står för avfallsabonnemanget, gäller bytet bara ditt VA-abonnemang. Samma sak gäller om du bara har ett avfallsabonnemang. 

Fastighetsägaren är skyldig att meddela ägarbyte till kommunens kretsloppsenhet senast 14 dagar innan ägarbytet träder i kraft. Vid sent meddelat ägarbyte (mer än 20 dagar efter inflyttning/utflyttning) tas en avgift ut vid fakturaredigering.

Om du vill ansöka om ett nytt abonnemang gör du det via e-tjänsten Ansök om nytt abonnemang för avfall.

 Ansök om nytt abonnemang för avfall

När du flyttar 

Glöm inte att rapportera in mätarställningen på din vattenmätare till Lerums kommun när du flyttar. Det kan du göra via e-tjänsten Rapportera din vattenmätarställning.

Rapportera din vattenmätarställning

Mer information

 Information om hur dina personuppgifter behandlas

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa