Ändra befintligt vägnamn och ansök om nytt vägnamn
Det är kommunen som ansvarar för namnsättning av gator och vägar i kommunen och för att varje bostadsentré har en unik adress, enligt lag (2006:378) om lägenhetsregister. Kommunen följer upp att namn och nummer sätts och kontrollerar de namnförslag som kommer in, så att de följer kulturmiljölagens paragraf om god ortnamnssed.
Om exempelvis räddningstjänst och ambulans snabbt ska hitta till rätt bostad är det nödvändigt att den har en korrekt och unik belägenhetsadress. Det gäller både enfamiljs- och flerfamiljshus. Även verksamheter behöver en adress för besök eller leveranser. Genom att koppla adressen till en byggnad blir den sökbar med GPS och på internet. Kopplingen görs i Lantmäteriets adressregister.
Kontakta oss om nuvarande numrering inte är optimal.
Tänk på det här när du ger förslag till nya vägnamn
Försök att hitta ett namn med lokal anknytning. Det behöver vara unikt och kunna associeras med platsen.
- Namn efter levande personer används inte.
- Namnet behöver vara utformat så att det inte förväxlas med namn som redan finns.
- Det behöver vara lätt att stava, säga och uppfatta.
När adressen är fastställd
Det här händer när adressen är fastställd:
- Adressen registreras i Lantmäteriets adressregister.
- Skatteverket och övriga myndigheter blir underrättade om adressändringen.
- Du själv underrättar privatpersoner, föreningar eller företag som inte uppdaterar sina adressuppgifter från folkbokföringen.
- Fastighetsägare märker upp postlåda med den nya adressen och ansvarar för att husnummer placeras väl synligt på fasaden.
När beslutet om vägnamnet är meddelat behöver vägen skyltas upp. Lerums kommun sätter upp skylten.
Vi hjälper till
- Om en byggnad saknar nummer
- Om en tomt saknar adress
- Om en byggnad tidigare haft två lägenheter men numera ska brukas som endast enfamiljshus, exempelvis om den tidigare haft bokstavstillägg A och B.