Strandskydd
Här kan du ansöka om strandskyddsdispens. Miljöenheten tar ut en avgift för handläggningen. För mer information, läs här.
Till din ansökan behöver du skicka med en situationsplan över den planerade åtgärden.
Saknar du en situationsplan kan du använda vår e-tjänst för att enkelt få en karta i pdf-format att använda i din ansökan. E-tjänsten hittar du här: https://hittalerum.lerum.se/tomtkarta/
Skulle du vilja ha en karta utskriven och skickad via post kontakta eller besökt vårt kundcenter KomIn via kommun@lerum.se eller 0302 52 1000 så kan ni få hjälpa med det.
Viktig information: Efter att kommunen har fattat beslut om strandskyddsdispens skickas beslutet till Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Länsstyrelsen har då möjlighet att inom tre veckor besluta om att ompröva beslutet. Först efter Länsstyrelsens prövning vet du om dispensen har blivit giltig.
Avgifter för strandskyddsärenden
Lerums kommun tar ut en avgift i samband med din ansökan, det gäller även när ansökan återtas, avslås, avvisas eller avskrivs. Du kan se de olika avgifterna på sidan om taxor och avgifter för miljöbalkstillsyn och livsmedelskontroll.
Taxor och avgifter för miljöbalkstillsyn och livsmedelskontroll
Information om behandling av personuppgifter
Kommunen behandlar dina personuppgifter i syfte att handlägga ärenden inom ramen för myndighetsutövning, med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1e.
Mer information om kommunens behandling av personuppgifter:
https://www.lerum.se/kommun-och-politik/om-webbplatsen/hantering-av-personuppgifter
Skyddad identitet
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Kontakta istället miljöenheten på telefon 0302-521464 eller 0302-521492.