Registrering, ändring eller avslut av din livsmedelsverksamhet
Innan du startar eller tar över ett livsmedelsföretag ska du registrera det till miljöenheten.
Det gäller till exempel restaurang, pizzeria, café, livsmedelsbutik, apotek, kök i förskola, skola och äldreboende. Verksamheter som inte hanterar livsmedel fysiskt, till exempel huvudkontor och matmäklare, kan också omfattas av kravet på registrering.
Om du byter organisationsnummer eller byter adress måste du registrera din verksamhet på nytt. Du ska även meddela miljöenheten om du gör förändringar i din verksamhet eller om din verksamhet upphör.
När ska skicka in din anmälan?
Du behöver lämna in din anmälan senast två veckor innan du planerar att starta din verksamhet. Du får starta verksamheten två veckor efter att anmälan skickats in eller tidigare om du fått ett beslut på registrering.
Om du startat, startar eller tar över en livsmedelsverksamhet utan att registrera kommer du att behöva betala en sanktionsavgift. Läs mer om sanktionsavgift i Livsmedelsförordningen (2006:813) 39 §.
Certifikat
Om verksamheten är certifierad enligt en standard för livsmedelssäkerhet är det bra om du har ditt certifikat tillgängligt så att du kan ladda upp det.
Rätt myndighet?
För verksamheter som tillverkar eller förpackar animaliska produkter som ska vidare till andra livsmedelsanläggningar gäller särskilda regler. Läs mer om anläggningar som behöver godkännas av Livsmedelsverket på (livsmedelsverket.se).
Preliminär risklassning
Utifrån de uppgifter du lämnar kommer din verksamhet tilldelas en preliminär riskklassning, denna kan komma att ändras. Riskklassningen styr hur många kontroller av verksamheten som planeras in under en femårsperiod.
Beslut om risklassning fattas i samband med den första kontrollen av din verksamhet, detta beslut kan komma att fattas med förenklad delgivning.
Förenklad delgivning innebär att kommunen skickar handlingen du ska delges antingen med brev eller e-post.
- Skickas handlingen i ett fysiskt brev kommer vi nästa arbetsdag att skicka ut ett kontrollmeddelande om att handlingen har skickats.
- Skickas beslutet på elektronisk väg, exempelvis via e-post eller till digital brevlåda, kommer inte ett kontrollmeddelande att skickas ut.
Läs mer hur delgivningen kan gå till här: https://lerum.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-insyn-och-rattssakerhet/delgivning-av-beslut
Avgift
Vi tar ut en avgift för registreringen. Mer information om avgifter hittar du här.
E-legitimation
När du företräder ditt företag kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. Du måste vara firmatecknare för företaget som du anmäler.
För kommunala verksamheter måste anmälan signeras av rätt person enligt delegationsordningen.
Mer info
Mer information om att registrera livsmedelsverksamhet och vad som händer efter registreringen.
Information om hur Lerums kommun hanterar dina personuppgifter
E-tjänsten kräver e-legitimation, klicka på "Logga in" för att fortsätta.