E-tjänst för dig som planerar att anlägga en enskild avloppsanläggning
Här ansöker du om tillstånd för enskild avloppsanläggning.
Ansökan om tillstånd för enskilt avlopp: Gäller nya hus och avstyckningar. Det gäller även dig som har en avloppsanläggning som du har fått utdömd av Miljöenheten och behöver göra om din infiltration, markbädd eller byta teknik helt.
Anmälan om ändring av befintlig avloppsanläggning: Detta gäller främst påkoppling av ytterligare vattentoaletter eller mindre justeringar av en nyare anläggning.
Tänk på att du ska lämna in en del uppgifter som beskriver avloppsanläggningen och förhållandena på platsen där du vill placera den: en situationskarta i lämplig skala (exempelvis 1:500) och en teknisk beskrivning eller ett produktblad.
Uppgifter som du kan behöva ha till hands när du ansöker är bland annat;
- Teknisk beskrivning av anläggningen (gäller infiltration och markbädd) eller ett produktblad (gäller modullösningar samt minireningsverk)
- Situationsplan (se nedan vad denna bör innehålla)
- kopia på servitutsavtal eller markägarintyg
Situationsplanen ska innehålla alla anläggningens planerade delar utritade såsom slamavskiljare, markbädd/infiltration eller minireningsverk samt eventuell utsläppspunkt. Det är även viktigt att markera ut närliggande dricksvattentäkter och eventuella borrhål för bergvärme. Har ni grävt en provgrop så kan även denna med fördel markeras ut i kartan. Ett exempel på hur en situationsplan kan se ut hittar du i vår broschyr ”Små avloppsanläggningar i Lerums kommun” som finns tillgänglig längst ned på föregående sida.
Saknar du en situationsplan kan du använda vår e-tjänst för att enkelt få en karta i pdf-format att använda i din ansökan/anmälan. E-tjänsten hittar du här: https://hittalerum.lerum.se/tomtkarta/.
Skulle du vilja ha en karta utskriven och skickad via post kontakta eller besökt vårt kundcenter KomIn via kommun@lerum.se eller 0302 52 1000 så kan ni få hjälpa med det.
Du laddar upp alla eventuella handlingar i e-tjänsten.
Avgift
Avgift för ansökan tas ut enligt taxa fastställd av kommunfullmäktige. Läs mer avgiften och klicka dig vidare för mer information på följande länk:
https://www.lerum.se/miljo-energi-och-atervinning/livsmedel-och-halsa/taxor-och-avgifter-for-miljobalkstillsyn-och-livsmedelskontroll
När du ansökt
När du har ansökt kontaktar vi dig för ett platsbesök och om det behövs någon komplettering av ditt ärende. Platsbesöket ingår i handläggningen av ansökan.
När din ansökan/anmälan är komplett och bedöms som godtagbar, får du ett beslut om tillstånd för anläggningen. Observera att du inte får börja gräva för avloppsanläggningen innan du har fått ditt tillstånd.
Mer information
Läs mer om enskilt avlopp: https://www.lerum.se/bygga-bo-och-trafik/vatten-och-avlopp/avlopp/eget-avlopp
Information om behandling av personuppgifter
Kommunen behandlar dina personuppgifter i syfte att handlägga ärenden inom ramen för myndighetsutövning, med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1e.
Mer information om kommunens behandling av personuppgifter:
https://www.lerum.se/kommun-och-politik/om-webbplatsen/hantering-av-personuppgifter
Skyddad identitet
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Kontakta istället miljöenheten på telefon 0302-521464 eller 0302-521492.