Lämna klagomål till miljöenheten
Här kan du lämna klagomål som rör bland annat livsmedelshantering, störningar i din boendemiljö, störningar från företagsverksamheter, avfallshantering, nedskräpning, enskilda avlopp och föroreningar i mark och vatten.
Klagomålet tas emot och hanteras av miljöenheten.
Du kan lämna ditt klagomål anonymt
Om du väljer att vara anonym kan vi inte nå dig för att få kompletterande uppgifter eller ge besked om hur vi hanterar ditt klagomål. Det kan innebära att det kan blir svårt för oss att utreda klagomålet vidare och du själv får kontakta oss för att veta hur det går.
Handläggning av klagomål
Handläggningen går snabbare om du lämnar så detaljerade uppgifter som möjligt. Tänk på att de uppgifter du lämnar blir en offentlig handling.
I de fall din störning pågår under en längre tid är det bra om du också fyller i en så kallad störningsdagbok och skickar med ditt klagomål. Det ger oss underlaget för att förstå hur ofta och när olägenheten uppstår. Fyller du inte i en nu kan vi komma att fråga dig att göra det efter vi granskat ditt ärende.
Du hittar en ifyllningsbar pdf att fylla i här: Störningsdagbok
Mer information om att lämna klagomål enligt miljöbalken och miljöenhetens handläggning
Information om hur Lerums kommun hanterar dina personuppgifter
Matförgiftning, allergi eller stadsmiljö?
Om ditt klagomål berör misstänkt matförgiftning, allergisk reaktion från livsmedel eller om stadsmiljön och övrig kommunal service så finns separata e-tjänster för det.
Anmäla misstänkt matförgiftning
Anmäla en allergisk reaktion
Felanmälningar om stadsmiljön (gator, gatubelysning, gång- och cykelbanor, klotter och nedskräpning, lekplatser, parker, trafikskyltar eller vinterväghållning).
Övriga klagomål som rör kommunens service eller tjänster